سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروش و ساخت و راه اندازی خط تولید سود پرک و حوضچه نیکل

فروش و ساخت و راه اندازی خط تولید سود پرک و حوضچه نیکل

 

سود پرک ( سدیم هیدروکسید ) سدیم هیدروکسید (به انگلیسی: Sodium hydroxide) یا کاستیک سودا (به انگلیسی: Caustic Soda) یا سود سوزآور با فرمول شیمیایی NaOH

 

سود پرک چیست ؟

سود پرک  یا سود کاستیک پرک یا همان هیدروکسید سدیم پرک NAOH ، ورقه های نازکی سفید رنگی هستند که جاذب رطوبت بوده و قابلیت انحلال در آب را دارند. این ماده از تبخیر سود کاستیک مایع که خود از طریق فناوری ممبرانی تولید شده است بدست می آید.

سود پرک یا سدیم هیدروکسید (Sodium hydroxide)یا کاستیک سودا (Caustic Soda) یا سود سوزآور با فرمول شیمیایی NaOH  که ماده‌ای جامد و سفیدرنگ با دمای ذوب 1390درجه سانتی‌گراد و چگالی 2?13 می‌باشد. سود پرک ، به سهولت می‌تواند رطوبت هوا را جذب نماید و به همین دلیل، باید هنگام حمل و نقل، تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار گیرد.

سود پرک در تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن، هنگام استفاده باید مورد توجه قرار گیرد.آبپوشهای آن شناخته شده‌اند و محلول قلیایی قوی در آب پدید می‌آورد، یعنی در آب بطور کامل به یون‌های تشکیل دهنده‌اش ( +Na) و (-OH)  تفکیک می‌شود.

 

 

سودپرک یا سدیم هیدرکسید

سدیم هیدروکسید (به انگلیسی: Sodium hydroxide) یا کاستیک سودا (به انگلیسی: Caustic Soda) یا سود سوزآور با فرمول شیمیایی NaOH که ترکیب معدنی جامد با دمای ذوب 318 درجه سانتی‌گراد و چگالی 2?13 است. 

سود پرک ماده ای سفید رنگ و به صورت پرک یا پولک بوده که ماده اولیه مورد نیاز صنایع تولیدی داخل و خارج کشور می باشد.

 سود پرک در اصطلاح علمی ، همان ماده شیمیایی سدیم هیدروکسید می باشد با فرمول شیمیایی NaOH و با نام تجاری کاستیک سودا Caustic sodaa میباشد ، که با در کنار هم قرار گرفتن سه عنصر سدیم ، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است.

 سود پرک در میان مصرف کنندگان خود دارای  نام های بسیاری از جمله : سود کاستیک ، سود جامد ، سود سوز آور ،سدیم کاستیک ، سدیم هیدروکسید می باشد.

 سود پرک یا کاستیک سودا (NaOH) از سود مایع پتروشیمی تولید می شود بدین ترتیب که سود مایع 50% طی فرآیند تولید بعد از تبخیر آب موجود در آن به روش ممبران، به سود پرک با خلوص 99-98% تبدیل می شود که مطابق با استانداردهای جهانی می باشد. سود پرک تولیدی پس از منتقل شدن به دستگاه های خنک کننده تبدیل به پولک سفید یا سود پرک جامد می شود.

ویژگی های سود پرک

 سود پرک دارای ویژگی های گوناگون و متنوعی می باشد که همین ویژکی ها باعث می شود این ماده بسیار پرکاربرد باشد در صنایع بسیاری . ویژگی های گوناگون این ماده عبارتند از :

 1)چربی بر بسیار قوی

2)خنثی کننده ی محیط هاس اسیدی

3)تنظیم کننده ی PH

مصارف سود پرک

 کاستیک سودا یا همان سود پرک به دلیل ویژگی ها و خواصی  که داراست در صنایع مختلف پر کاربرد می باشد . در ادامه مختصری از این صنایع را ذکر نموده ایم:

 1) در صنایع غذایی : صنعت شیر ، کنسرو سازی ، شیرین کردن زیتون ، تصفیه آب ، تولید شکلات ، تولید کاکائو و کارامل ، شستشوی سبزیجات و میوه ها ، نوشابه سازی ، تصفیه روغن ، تولید قند و شکر.

2) در صنایع فلزات و آبکاری : فلز ، روی ، آلومینیوم ، گالوانیزه و آبکاری ، شیشه.

3) در صنایع دارو سازی

4) در صنایع آرایشی بهداشتی

5) در صنایع الکل سازی

6) در صنایع باطریسازی و خنثی سازی اسید

7) در صنایع کاشی و سرامیک

8) در صنایع تولید شوینده ها و صابون

9) در صنایع کاغذ سازی و کارتن سازی

10)در صنایع تولید چربی گیر و جرم گیر

11)در صنایع نساجی و چرم

12)در صنایع رنگ رزی

13)در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

14)در صنایع تولید مواد شیمیایی

15)در صنایع ابریشم مصنوعی

16)در آزمایشگاه ها برای تعیین غلظت اسیدها در آزمایش ها

17)در صنایع تولید چسب

18)در صنایع به عنوان ماده ضد عفونی کننده

19)احیا لاستیک و ...

خصوصیات سود پرک

این ماده جامدی بی بو ، بلورین سفید و شفاف ، غیر فرار و دارای خاصیت خورندگی بالاست،که رطوبت هوا را به راحتی می تواند جذب کند .

و هنگامی که با آب حل شود یا با اسید خنثی می گردد گرمای قابل توجهی از خود تولید می نماید .

خصوصیات فیزیکی سود پرک 

خصوصیات فیزیکی سود پرک عبارت است از:

وزن مولکولی سود پرک : 01 /40

نقطه ذوب سود پرک :12درجه سانتی‌گراد

نقطه جوش سود پرک:140درجه سانتی‌گراد

دانسیته نسبی سود پرک:1/53 (محلول 50%)، 2 در دمای 15/5 درجه سانتی‌گراد (محلول 73% –70%)

حلالیت سود پرک در آب:109گرم در 100 میلی‌لیتر در دمای 20 درجه سانتی‌گراد

فرمول شیمیایی : NaOH

بسیار محلول در آب، الکل، گلیسیرین و متینول می باشد

برای تشکیل کربنات سدیم با دی اکسید کربن واکنش می دهد

نوع باند: یونی

این ماده شیمیایی پر مصرف دارای قابلیت های بالایی است که با توجه به کیفیت تولیدی آن می توان از آن استفاده کرد.

ویژگی های شیمیایی سود پرک

واکنش با اسید

سود پرک با اسید های پروتون دار واکنش می دهد تا آب و نمک تولید کند.

برای مثال وقتی سود پرک با کلریدریک اسید واکنش دهد ، سدیم کلرید تشکیل می شود :

(NaOH(aq) + HCl(aq) → NaCl(aq) + H2O(l

به طور کلی چنین واکنش های خنثی با یک معادله یونی خالص ساده نشان داده می شوند :

(OH−(aq) + H+(aq) → H2O(l 

واکنش اکسید اسید

سود پرک همچنین با اکسید اسید هایی مانند دی اکسید گوگرد واکنش نشان می دهد. این واکنش ها اغلب برای سایش گازهای اسیدی مضر (مثل So2 و H2s) که از سوختن زغال سنگ تولید می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد و بدین ترتیب از انتشار این گاز ها در اتمسفر جلوگیری می کند.

 

 

تولید سود پرک

سود پرک یا سود کاستیک با استفاده از سود مایع تولیدی پتروشیمی‌ها طی فرایند غلیظ سازی و تبخیر تولید می‌گردد. برای تولید سود پرک از سود مایع استفاده می شود. فرایند تولید سود پرک به این صورت است که ابتدا سود مایع 50%توسط تانکرهای مخصوص به کارخانه‌های تولید کننده سود پرک منتقل می‌شود پس از آن سود مایع طی فرآیند تولید در خطوط تغلیظ، ضمن تبخیر آب موجود در آن و طی مراحل و با دقت و نظارت دقیق به سود پرک جامد با خلوص %99-98%تبدیل می‌گردد.

 

تولید سود پرک

سود پرک یا سود کاستیک با استفاده از سود مایع تولیدی پتروشیمی‌ها طی فرآیند غلیظ سازی و تبخیر تولید می‌گردد. فرآیند تولید سود پرک به این صورت است که ابتدا سود مایع 50 درصد توسط تانکرهای مخصوص به کارخانه‌های تولید کننده سود پرک منتقل می‌شود و پس از آن سود مایع طی فرآیند تولید در خطوط تغلیظ، ضمن تبخیر آب موجود در آن، با طی مراحلی و با دقت و نظارت دقیق به سود پرک جامد با خلوص 99-98 درصد تبدیل می‌گردد.

کاربردهای سدیم هیدروکسید

سود پرک در صنایع کاغذ سازی
بیشترین استفاده و کاربرد سود پرک در سراسر جهان در صنایع کاغذسازی می‌باشد. استفاده از سود سوزآور در فرآیندهای خمیر سازی و سفید کردن، جوهر بری از کاغذهای بازیافتی و همچنین بخش تصفیه آب صورت می‌پذیرد. سود پرک در جداسازی الیاف سلولز از لیگنین و در تجزیه چوب و تولید خمیر در صنعت کاغذ سازی نقش اساسی دارد. همچنین سود پرک برای افزایش pH در فرآیند تخمیر الیاف کاغذ استفاده می شود. با اضافه شدن سود پرک به الیاف کاغذ، pH آن بالا رفته و موجب می شود الیاف ها صاف، صیقلی و متورم شوند که این امر در پروسه آسیاب شدن آن ها بسیار مهم است. سود پرک همچنین در سفید کردن الیاف قهوه ای در فرآیند پخت تاثیر دارد.

سود پرک در صنایع نساجی
از سود پرک به‌ منظور فرآوری کتان و رنگرزی الیاف مصنوعی مانند نایلون و پلی‌استر استفاده می باشد.

سود پرک در شوینده ها
یکی دیگر از مصارف مهم سود پرک در صنعت مواد شوینده است. سدیم هیدروکسید در صابون‌سازی در اثر واکنش با چربی، پیه و روغن‌های گیاهی به صابون تبدیل می‌شود. همچنین این ماده برای تولید سورفکتانت های آنیونی که یک ماده ضروری و مهم در اغلب محصولات پاک ‌کننده و شوینده می‌باشد، استفاده می‌گردد. از دیگر کاربردهای سود پرک استفاده جهت تولید سفیدکننده‌ها می باشد. سفیدکننده‌ها کاربردهای صنعتی و خانگی فراوانی مانند چربی بری و کنترل قارچ و کپک دارند.

سود پرک در صنایع معدنی
یکی از کاربردهای مهم هیدروکسید سدیم یا سود کاستیک در صنعت آلومینیوم‌ سازی می باشد که برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت که ماده خام و اولیه تولید آلومینیوم است، به کار می رود.

https://iranchembook.ir/wp-content/uploads/2019/09/hh-min.jpg

از مصارف و سایر کاربردهای سود پرک جامد یا سود کاستیک مایع می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
صنعت غذایی، صنایع شیر، کنسرو سازی، نوشابه سازی، کارخانه قند و شکر، روغن، صنعت فلزی و تولید شیشه، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری، باطری سازی، صنعت دارو سازی، الکل سازی و آرایشی و بهداشتی، صنعت تولید چرب گیر ها و سایر صنایع وابسته، صنعت نفت و گاز و پترو شیمی، صنعت تولید کارتن و کاغذ، صنعت چرم و نساجی و صنعت رنگرزی

طرز تهیه سود پرک از سود مایع

 

تولید سود مایع

تولید سود مایع به روش تجزیه است که برای تامین سدیم از نمک استفاده می شود. بنابراین مهم ترین محصول جانبی در این فرایند ، گاز کلر است که در حجم زیاد تولید می گردد. پس از تولید سود مایع کاستیک ، آن را به وسیله تانکر های خاصی به کارخانه تولید سود پرک منتقل می کنند تا در پروسه تولید قرار گیرد.

با توجه به این که کاستیک سودا یک ماده خورنده است بنابراین باید قطعات به کار رفته در خط تولید از آلیاژی باشد که پس از مدتی از بین نرود. به همین دلیل بیشتر از نیکل یا آلیاژهای نیکل مثل مونل برای این منظور استفاده می کنند.

کاستیک سودا مایع را در مخاذن خاصی تا دمای 1400 درجه سانتی گراد حرارت می دهند تا کم کم با تبخیر مایعات ، خلوص آن افزایش یابد. زمانی که میزان غلظت به حد مورد نظر رسید ، به سینی های نیکلی خاصی منتقل می شود که بسیار سرد است و کاستیک سودا را به شکل ورقه های پهن و نازکی بر روی آن خشک می کنند.

در آخرین مرحله سود پرک دراندازه های کوچکی جمع آوری شده و آن را در کیسه های مخصوص دو لایه بسته بندی می کنند. با توجه به اینکه کاستیک سودا جاذب رطوبت و گاز کربنیک محیط است ، باید کل پروسه تولیدی در شرایط کنترل شده ای انجام گیرد و پس از تولید نیز به سرعت کیسه گیری شود. تولید سود پرک از به منظور نگهداری و حمل و نقل آسان تر این ماده است. خلوص سود مایع تولید شده باید حدود 98 درصد بوده و کاملا سفید رنگ باشد.

 

 

سود سوزآور پرک | کاستیک سودا |

 

فروش و ساخت و راه اندازی خط تولید سود پرک و حوضچه نیکل

ساخت  راه اندازی فروش خط تولید سود پرک 98% سفید با ظرفیت تولید درخواستی شما

مشاوره - اجرا - ساخت - راه اندازی خط تولید سود پرک و حوضچه و مخزن نیکلی نیکل

ساخت ماشین آلات خط تولید سود پرک کاسنیک سودا

ساخت و فروش حوضچه های نیکل خط تولید سود پرک کاسنیک سودا

فروش و ساخت حوضچه های نیکل خالض و مونل و اینکونل خط تولید سود پرک کاسنیک سودا

طرح توجیهی تولید سود پرک

خط تولید کاسنیک سودا    سود سوزآور پرک

فروش خط تولید سود پرک - کاستیک سودا جامد - مشاوره – ساخت

ورق 1 تا 10 میلیمتر نیکل نیکل خالص

ورق مونل ورق اینکونل 625 اینکونل 617 اینکونل 600

ورق اینکولوی 825 اینکولوی 800

ورق تیتانیوم خالص تیتانیوم گرید 2

ورق داپلکس ورق دابلکس 2205

سوپرآلیاژمرکز

تلفن تهران: 66781364

09121501916 و  09902255044شکیبا

 

 

مشاوره ساخت ماشین آلات راه اندازی فروش خط تولید سود پرک و حوضچه نیکل مونل اینکونل هستالوی نایمونیک تیتانیوم داپلکس ورقسوپرآلیاژمرکز

ورق نیکل خالص ورق مونل ورق اینکونل 625 اینکونل 617 اینکونل 600 ورق اینکولوی 825 اینکولوی 800

ورق تیتانیوم خالص تیتانیوم گرید 2 ورق داپلکس ورق دابلکس 2205